Kā uzrakstīt veiksmīgu biznesa plānu?

Mūsdienās ļoti liela nozīme veiksmīgai biznesa uzsākšanai un īstenošanai ir biznesa plānam. Pat tad, ja jums ir radusies vienreizēja, unikāla ideja, kas pēc jūsu domām jums atnesīs miljonus, nav teikts, ka tas tiešām tā arī būs. Jūs neverat paļauties tikai uz savām domām un intuīciju, jo svarīgi ir fakti. Jums jāzina, kā jūs ražosiet savu produktu, cik tas izmaksās, kā jūs to virzīsiet tirgū, kas būs jūsu mērķauditorija utt. Tikai tad, kad uz šiem un vēl daudziem citiem jautājumiem būsiet atbildējis, jūs varēsiet racionāli spriest par to, vai jūsu biznesam tiešām ir nākotne. Kā tad uzrakstīt veiksmīgu biznesa plānu? Rakstu piedāvā mūsu meksikāņu draugi jeb nuestros amigos Mexicanos.

Nepakļaujieties emocijām

Nereti, pēc tam, kad ir izdomāta lieliska biznesa ideja, pārņem spēcīgs entuziasms. Tas bieži vien atspoguļojas arī biznesa plānā, proti, visu gribas saskatīt rožainā gaismā, taču, lai biznesa plāns būtu veiksmīgs un reālistisks ir jādomā racionāli. Ir jāmet pie malas savas emocijas un tas jānomaina pret aukstu aprēķinu. Fakti un skaitļi ir biznesa plāna pamats.

Veidojiet strukturētu biznesa plānu

Biznesa plāns gan ir dokuments, kuru var rakstīt brīvā stilā. Tam nav noteiktu vadlīniju, taču ir pamata jautājumi, uz kuriem ir jāsniedz atbildes. Vislabāk būtu izpētīt vairāku biznesa plānu paraugus un aizgūt no tiem pamata struktūru. Tā jūs varēsiet būt pārliecināts, ka neko neesat piemirsis, kā arī varēsiet viegli izveidot plānu, pakāpeniski ejot cauri katram jautājumam, nevis haotiski mēģinot kaut ko sagrābstīt.

Katru jautājumu izpētiet no vairākām pusēm

Ļoti bieži biznesa plāns ir paša potenciālā biznesmeņa domu atspoguļojums, nevis reāls, daudzpusīgs pētījums. Piemēram, runājot par produkta nepieciešamību un potenciālo pieprasījumu netiek ņemts vērā, ko par to domā pati mērķauditorija, bet gan tikai tas, ko domā, jeb nojauš idejas autors. Uz produktu ir jāskatās no vairākām pusēm, piemēram, no ražotāja viedokļa, no vairumtirgotāja viedokļa, no mazumtirgotāja viedokļa un no patērētāja viedokļa. Tikai tā būs iespējams saprast, vai jūsu produkts spēs iziet cauri visiem minētajiem posmiem un veiksmīgi nonāks pie patērētāja.

Izmantojiet tikai reālus datus

Liela kļūda ir nereālu datu izmantošana biznesa plānā, jo īpaši pētot konkurenci un veidojot savu naudas plūsmu. Piemēram, ja nav pieejami precīzi dati par konkurentu apgrozījumu un peļņu, biznesa plāna autors pats izdomā, cik lieli šie rādītāji varētu būt, balstoties uz savu pieredzi, intuīciju vai līdzīgu uzņēmumu datiem, taču tas ir un paliek tikai pieņēmums. Arī veidojot savu naudas plūsmu, ir precīzi jāpārzina, cik lieli būs izdevumi. Ienākumus plānot ir grūtāk, taču arī tiem ir jābūt balstītiem uz faktiem nevis pieņēmumiem.

Domājiet plaši

Visbeidzot, svarīgi ir domāt plaši. Tas attiecas uz pilnīgi visu, sākot jau ar uzņēmuma nosaukumu. It visam ir jāiziet cauri vairākas reizes un ir rūpīgi jāapdomā, dažādus riskus un ietekmes. Tieši šaura domāšana nereti ir iemesls tam, kāpēc potenciāli labas idejas cieš neveiksmi. Idejas autors nepadomā par sīkumiem, kas pēc tam var maksāt ļoti dārgi, tāpēc biznesa plāna izstrādei ir jāvelta daudz laika.

Vairāk informācijas iespējams atrast www.mcredit.mx.

Labākie jautājumi darba intervijas laikā, ko uzdot darba devējam

Ieskatīties darba meklētāju ikdienā ir patiešām grūti. Visi vēlamies labi atmaksātu darbu, taču līdz tam bieži vien ceļš nav rozēm kaisīts. Pats sākums, kā tikt pie jebkādas darba iespējas ir – veiksmīgi pārdzīvot darba interviju. Tas nozīmē, ka tev ne tikai precīzi un droši jāatbild uz visiem darba intervētāja jautājumiem, bet arī jāspēj pajautāt kaut kas pretī. “Vai tev ir kāds jautājums, uz kuru vēlies, lai atbildu?” varētu skanēt pēdējais darba intervijas jautājums. Labi pārdomāts un ieinteresēts jautājums liks tev spīdēt un pat aizmirst tās mazās kļūdas, ko varbūt būsi pieļāvis iepriekš kādā jautājumā. Spied šeit, lai uzzinātu vairāk.

Nav liela nozīme uzdot ikdienišķus jautājumus, kurus intervētājs ir dzirdējis iespējams katrā tikšanās reizē. Lai spīdētu pāri visiem kandidātiem, jāprot izdomāt un sagatavot jautājums, kas paliks atmiņā. Jautājums ir vislabākais veids, lai pierādītu, ka saproti uzņēmuma izaicinājumus un uzsvērt to, kā tieši tu varētu palīdzēt uzņēmumam sasniegt tos. Tā tu parādi savu interesi visnekļūdīgākajā veidā.

Jautājums darba devējam ir domāts lai:

  • Izceltu tavu kvalifikāciju
  • Pastiprinātu tavu apņemšanos
  • Saprast darba devēja uzdevumus
  • Padarītu sevi atbildīgāku
  • Sekmētu tavu kandidatūru

Kādi tad ir labākie darba intervijas jautājumi, kuru uzdot potenciālam priekšniekam?

Uzdod jautājumus par uzņēmumu:

  • Kādas ir uzņēmuma vērtības?
  • Vai varētu sniegt dažus piemērus par visvairāk un vismazāk vēlamiem aspektiem uzņēmuma kultūrā?
  • Kā šis uzņēmums definē un izmēra darbinieka panākumus?

Uzdod jautājumus par attiecīgo amatu, kurā kandidē:

  • Kādas ir metodes, lai palīdzētu ātrāk sastrādāties?
  • Kāda ir vissvarīgākā lieta, ko varētu paveikt pirmajās 60 dienās?

Uzdod jautājumus, adresētus pašam intervētājam:

  • Cik ilgi esat strādājis šajā uzņēmumā?
  • Ko jūs visvairāk izbaudiet šajā darbā?
  • Kas jūs izceļ šajā amatā?

Bonusa jautājumi:

  • Kur uzņēmums vēlas būt pēc pieciem gadiem?
  • Vai man būs mentors, kas apmācīs visu nepieciešamo?
  • Kā jūs vērtējat savu veiksmi?
  • Kāds ir nākamais solis šīs jomas procesā?
  • Kad es varētu sagaidīt atbildi no jums?
  • Kad ir paredzamais sākuma datums šim amatam?
  • Ar kuru es varētu sazināties, ja man rodas kādi jautājumi?

Izmanto šos jautājumus kā prototipus, pamatojoties uz ziņām par pozīciju, uz kuru tu kandidē. Esi ieinteresēts sarunāties ar intervētāju, jūties brīvi un nepiespiesti, bet atceries saglabāt profesionalitāti. Neizej pārāk personīgās sarunās, kā arī neuzdod šādus jautājumus, kas praktiski nav saistīti ne ar darba vietu, ne ar uzņēmumu. Darba intervija ir saistīta tikai par un ap darbu, citām sarunām atstāj laiku, kad būsi jau pieņemts darbā un būs kāda neformāla saruna. Lai gan svarīgi ir uzdot jautājumus, atceries, ka zelta likums ir nepārtraukt intervētāju pus teikumā. Izproti visu, ko viņš jautā un atbildi tieši uz konkrēto jautājumu, neieejot attālinātās diskusijās.

Svarīgi, uzdodot jautājumu, cītīgi ieklausīties arī atbildēs, kuras intervētājs sniedz. Jābūt ir labam klausītājam, kas arī izrāda, ka esi ļoti ieinteresēts darbā. Ja tavs darba intervētājs atbild uz jautājumu, kādi ir tavi pirmā mēneša atbildīgie darbi, atceries šo informāciju un izmanto sev par labu. Ja pirmajā darba dienā uzreiz skriesi pie priekšnieka, lai pārjautātu vēlreiz visu, ko jau izrunājāt darba intervijā, par tevi būs paviršs iespaids. Protams, jautājumi sākumā būs daudz, kā jau katrā jaunā darba vidē, taču izvairies no tieši tādu pašu jautājumu uzdošanas.

Raksts tapis sadarbībā ar lan247.se.

Pazīmes, kas var likt izskatīties neprofesionālam

Vai taviem kolēģiem vai priekšniekam ir novērotas pazīmes, ka viņiem tu īsti nepatīc? Ja tava atbilde ir “Jā”, tad, protams, varētu būt, ka tieši viņi ir nepatīkami cilvēki, Bet varbūt tieši tevī ir šī problēma, kas izraisa nepatiku. Tu varētu pat nepamanīt, ka esi iedzīvojies dažos ieradumos, kas liek izskatīties neprofesionāli attiecībā pret kolēģiem un pašu darbu. Lai arī daudzi no paradumiem pārkāpj vispārīgās labklājības un cieņas pamatnoteikumus, dažkārt it labi par tiem atgādināt. Palasi dažas no pazīmēm, kas varētu liecināt, ka patiešām, iespējams, problēma ir tavā attieksmē un uzvedībā.

Lūk, lietas kuras darot, liek izskatīties neprofesionāli:

1. Lielīšanās
Kas mēs esam lepni par saviem sasniegumiem vai kādu labu notikumu, kas ir nesen atgadījies, tas ir tikai dabiski, ka vēlamies dalīties ar citiem. Bet daloties ar šādu informāciju, ir pavisam maza robeža starp to, kad varam jau sākt uztvert par lielīšanos. Kā vieni no galvenajiem rādītājiem, kas liecina, ka tu esi sācis pārāk lielīties ir:

1. Ja tu visu dienu to vien dari kā stāsti un stāsti šos jaunumus ikvienam, kurš nāk pretī
2. Ja tu runā skaļā tonī, ka pat logu tīrītājs aiz bieza stikla var sadzirdēt
3. Ja tu izmanto pārākuma toni vai låne penger
4. Ja tu norādi uz citu neveiksmēm
5. Ja tu sāc izpušķot savu stāstu

2. Slinkums
Vai tu nekad neesi palīdzējis kopīgos darba vietas uzkopšanas darbos? Vai tu vienmēr paļaujies, ka kāds cits aiz tevis satīrīs kopīgo ēšanas vietu? Vai tu pēc trauku nomazgāšanas atstāj nosprostotu izlietni, zinot, ka kāds noteikti to atbrīvos? Ja tā, tad viennozīmīgi esi iemantojis nepatīkama kolēģa priekšstatu. Arī tas, kā tu pats sakārto savu rakstāmgaldu, par tevi var liecināt pozitīvi vai arī negatīvi. Izveidojot nekārtīgu atmosfēru, tu nerespektē apkārtējos, kuriem uz to ir jāskatās.

3. Kavēšana
Laika jautājums praktiski atbild arī par cieņas izrādīšanu pārējiem. Ja tu katru dienu kavēsi 10 minūtes un sāksi to pieņemt par pašsaprotamu lietu, kolēģos var izraisīt nepatiku. Ja cits ir spiests celties agri, lai pasētu izdarīt darbus un nenokavētu darbu, bet tu katru dienu atļaujies nokavēt, tad arī pret tevi neviens neizrādīs cieņu. Profesionāli ir ierasties laikā un darīt to, kas tiek prasīts konkrētā amatā.

4. Lūrēšana
Mēs visi esam cilvēki, un katram no mums ir savas simpātijas, kā arī lån på dagen. Mēs pamanām pievilcīgus cilvēkus, kas liek sirdij pukstēt straujāk. Taču darba vidē ir jācenšas ieturēt paškontroli un arī pārlieku liela lūrēšana ir necieņas izrādīšana. Daudzi priekšnieki iebilst, ka darba vidē parādās kādas simpātijas, taču, ja tā ir noticis, tad jācenšas to izvērst ārpus darba laika.

5. Slepenība
Protams, mums visiem ir sava privātā dzīve, kura darba atmosfērā nav jāiesaista. Taču, ja tu slēp kādu svarīgu informāciju no darbiniekiem vai klientiem, tas nerada labu reputāciju pārējo vidū, iespējams, padarot tevi par neuzticīgu cilvēku. Ja jautājums skar darba lietas, un tajā ir iesaistītas vairākas personas, nepieciešams risināt pēc iespējas ātrāk, lūdzot arī citiem palīdzību.

6. Kaitinošu jautājumu uzdošana katrā jaunajā uzdevumā
Var būt muļķīgi jautājumi, bet var būt arī kaitinoši jautājumi. Tie ir tāda veida jautājumi, kas pierāda, ka tu nevēlies pildīt noteikto uzdevumu, bet gan tikai parunāties. Tu vari uzdot izskaidrot sīkāku uzdevumu izpildes aprakstu, taču jautājumi, kas izsaka faktu, ka nav nekāda vajadzība to darīt, var būt ļoti neprofesionāli.

Kā uzsākt biznesu?

Jauna biznesa uzsākšana ir kā došanas ceļojumā nezināmā virzienā. Tas ir ceļojums, kas prasa smagu darbu, kura rezultātā daudzi jaunie uzņēmēji nemaz nenonāk pie galamērķa. Ja esi gatavs uzsākt savu biznesu, pietam, nekad agrāk neesi ar to nodarbojies, tev būs nepieciešams izlasīt pārskatu, kur soli pa soli izstāstīts, kas jādara. Pakavējies pie zemāk pieminētiem punktiem un apdomā savas iespējas. Un neņem aizdevumus imprumut rapid kas var sākumā likties labi, bet beigu beigās sanāks vēl sliktāk!

Sāc ar prāta vētru
Katrs bizness sākas ar ideju. Padomā, ar ko tieši tu gribētu nodarboties, un kas sniegtu lielus panākumus. Varbūt saredzi plašajā tirgū kādu plaisu, kur tu varētu iespraukties un veiksmīgi to aizpildīt credit doar cu buletinul. Lai arī kādas idejas tev nāktu prātā, visu vienmēr var pārvērst par biznesa plānu. Centies sašaurināt savu sarakstu līdz vienai vai divām galvenajām idejām un sāc tirgus izpēti. Uzzini, ko pašreizējie uzņēmēji šādā sfērā dara, kādi ir apkalpošanas paņēmieni un piedāvātā produkcija. Ja tu domā, ka tavs bizness ieviesīs jaunas vēsmas, kādas vēl kopējā tirgū nav, tad tu esi uz pareizā ceļa ar stabilu biznesa ideju un gatavs veidot biznesa plānu.

Tieši tāpēc nākamais solis ir – Biznesa plāna veidošana

Biznesa plāns sastāv no daudzu jautājumu precīzām atbildēm:

  • Kāds ir tava biznesa mērķis?
  • Ko tu grasies pārdot?
  • Kādiem jābūt ienākumiem?
  • Kā tu finansēsi savas starta izmaksas?
  • Biznesa plāns palīdz saprast, kā uzņēmums būs spējīgs pārvarēt iespējamās grūtības, un kas tev nepieciešams, lai nepadotos.

Novērtē savas finanses
Jebkuram biznesam ir sava sākuma cena – kapitāls, ko tu ieguldi. Apdomā, kāds ir tavs budžets, vai esi spējīgs atmaksāt sākuma kapitālu ar iespējamu riska procentu. Varbūt nepieciešams aizņemties naudu, tādā gadījumā jāizdomā, vai tas būs no bankas vai kādiem citiem līdzekļiem. Finanses nepieciešams ieguldīt ne tikai biznesa uzsākšanai, bet arī tehnikas iegādei. Ja vēlies iegūt sev darbiniekus, apsver visas iespējas vai varēsi izmaksāt algas.

Nosaki sava uzņēmuma juridisko statusu
Pirms reģistrē savu uzņēmumu, tev ir nepieciešams izlemt, kāda veida tas būs. Juridiskā struktūra nosaka to, kādi un cik lieli nodokļi tev būs jāmaksā. Tu vari reģistrēties kā individuālais komersants, (IK) un pilnībā pārstāvēt savu uzņēmumu ka īpašnieks un kā darbinieks. Ja vēlies startēt kā juridiska persona, vari izvēlēties no divām formām – akciju sabiedrība (AS) vai sabiedrība ar ierobežotu atbildību (SIA). SIA veido vairāku dalībnieku skaits, ja vēlies apvienoties kopā ar kādu personu. Akciju sabiedrība ir juridiskas personas izveidots uzņēmums, kur akcijas var piederēt publiski objekti, kas atrodas akciju tirgū.

Atlasi savu tehnoloģiju
Gandrīz ikvienam uzņēmumam šobrīd ir nepieciešams stabils tehnoloģiju komplekts. Daži uzņēmumi varbūt vairāk izjūt vajadzību pēc smagās artilērijas tehnoloģijām, taču pašā pamatā, kaut vai ar datoru iegādi ir nepieciešams sākt katru uzņēmumu. Daudzas galvenās biznesa funkcijas, tai skaitā lietvedība, datu pārvaldīšana, sazināšanās, prezentācijas un citas, pārvalda tieši ar tehnoloģiju palīdzību. Lai plānotu sarežģītākas biznesa funkcijas, apsver domu par spēcīgu drošības iekārtu iegādi, lielas datu uzglabāšanas iespējas un labu darbības ātrumu.

Izveido savu komandu
Ja vien tu neplāno viens pats darboties savā biznesā, tev bū nepieciešama laba un uzticama komanda. To, cik labi komanda strādās, vari izveidot tikai tu. Darba videi ir jābūt piemērotai, lai darbinieki justos labi. Jo kā teikts biznesa likumā – sākumā ir jāparūpējas par darbiniekiem, un viņi pēc tam parūpēsies par klientiem.

Veiksmīga biznesmeņa formula

Neatkarīgi no tā, kā tu definē vārdu “panākumi”, ir jāzina daži priekšnosacījumi, kā būt labam un veiksmīgam biznesmenim. Jo tikai esot labs biznesmenis, var sasniegt panākumus. Lielākoties visi panākumi un sekmes ir lielas prakses galarezultāts. Izstrādājot īpašu attieksmi pret savu darbu un nosakot tālākos mērķus, pakāpeniski sasniegsi visu iecerēto. Izlasi dažus svarīgākos punktus, un pārdomā, vai dari visu, lai veiksmīgi kāptu pa savām karjeras kāpnēm.

1) Dari to, kas tevi aizrauj
Iegūsti baudu no tā, ko tu dari savā darbā. Ja nespēsi izbaudīt savu darbu, tad arī rezultāts atspoguļosies kā neveiksme. Ja tu neesi priecīgs, ko tu dari, tad nespēsi priecāties par paveikto rezultātu. Pastāv pavisam maza iespēja, ka tev izdosies sasniegt savus mērķus, ja tu nespēsi izbaudīt savu darbu.

2) Esi nopietns pret savu darbu
Tu nevari sagaidīt, ka tavs uzņēmums būs veiksmīgs un efektīvs tirgū, ja patiesi netici tam, ko dari. Arī tad, ja skaities pats sev priekšnieks, ierodies darbā laicīgi, esi paraugs visiem darbiniekiem gan uzvedības, gan ārējā ziņā. Pievērs uzmanību darba telpām, neizvēlies strādāt mājas apstākļos, ja ir kāda cita alternatīva. Esi īsts biznesmenis, ar savu biroju un klientu apkalpošanas servisu oficiālā vidē.

3) Plāno
Plānošana ir svarīga un pat obligāta biznesa sastāvdaļa. Jau pašā biznesa sākumā izplāno labu biznesa plānu un turies pie tā izveides. Pilnveido to ar labām idejām un sasniedz patiešām labus rezultātus. Vienmēr rūpīgi plāno budžetu, neizšķērdē to pa labi pa kreisi. Ievies inovācijas darba vidē, lai pašam un darbiniekiem būtu patīkamāk strādāt ar mūsdienīgām ierīcēm.

4) Klienta labklājība
Atceries, ka biznesā ne produkti, ne pakalpojumi, ne cenas, ne konkurenti ir svarīgākais. Laba attieksme pret klientiem nodrošinās lielākos rezultātus peļņas gūšanā. Attieksme, kāda būs parādīta klientam, liks viņam atgriezties vai neatgriezties pie taviem pakalpojumiem. Viss, ko tu dari, dari klientu labā, ieskaitot labākas politikas ieviešanu, garantijas, darba stundas, prezentācijas, reklāmas, mājas lapas izveide.

5) Esi zinošākais
Lai gan esi izveidojis savu biznesu, kurā strādā cilvēki attiecīgos amatos, tev ir jāpārzina pilnīgi visas sfēras. Esi eksperts visās jomās, sākot ar uzņēmuma tehnoloģiskām iekārtām līdz grāmatvežu papīru lietām. Esi tā persona, pie kuras var griezties jebkādos jautājumos. Risini radušās problēmas, liekot lietā savu pieredzi un zināšanas.

6) Ieguldi savu brīvo laiku biznesā
Paši lielākie uzņēmēji neapstājas pie zināšanām, kas viņiem ir. Nedrīkst atslābt un jāizglītojas, lasot jaunākās ziņas, grāmatas, jāizpēta pēdējas statistikas, jāiesaistās dažādos projektos un konferencēs. Arvien centies izprast jaunākās biznesa tendences. Iemācies jaunākās un iespaidīgākās mārketinga funkcijas, kuras vēlāk vari pielietot savā biznesā. Izglītība ir process, kas nekad nebeidzas, un, jo tu būsi zinošāks, jo mācēsi izmantot vairākus veidus, kā darīt tās pašas lietas efektīvāk un kvalitatīvāk kā iepriekš.

7) Veido nesatricināmu reputāciju
Laba reputācija neapšaubāmi ir viena no galvenajām īpašībām, kas tiek vērtēta uzņēmuma vadītājā. Labu reputāciju nevar nopirkt ne par kādu naudu – tā ir jānopelna darbos un attieksmē. Vienmēr pildi savus dotos solījumus. Ja esi apsolījis klientam preci nogādāt laikā, tad ņem palīgā visus instrumentus, lai to izdarītu arī tad, ja tas liekas nereāli. Klientiem ir jāuzticas tev un tavam uzņēmumam, tāpēc nedrīkst viņus pievilt. Jo, kā jau teicu – viss ir tikai klientu labā.