Kā uzsākt biznesu, ja nav starta kapitāla?

Pat tad, ja kādam ir lieliska biznesa ideja, tā nereti netiek īstenota, naudas trūkuma dēļ. Pastāv uzskats, ka nauda ir svarīgākais elements biznesa uzsākšana un bez tās nu nekādi nevar, taču patiesībā, naudas trūkums uzsākot biznesu ir pat vēlams, jo tas ir motivējošs. Ir pierādīts, ka daudz veiksmīgāki ir tieši tie uzņēmumi, kas sākuši savu darbu no pilnīgas nulles, jo naudas neesamība liek uzdot vairāk jautājumu un pieņemt daudz nopietnākus, pārdomātākus lēmumus.

Kās īsti ir bizness?

Lai saprastu, kā iespējams veidot biznesu bez lieliem starta ieguldījumiem, ir jāsaprot biznesa pamata ideja. Daudzi teiks, ka uzsākt biznesu pilnībā bez naudas nav iespējams, jo ir taču vajadzīgas vismaz telpas, iepirkumi, pamatkapitāls u.c., taču biznesa pamata ideja ir no nekā uztaisīt kaut ko. Piemēram, ja saražojat preci, kuras ražošanas izmaksas ir 5 eiro, bet preces tirgus vērtība ir 10 eiro, pieci eiro ir peļņa un tas arī ir bizness. Protams, sākumā vajadzēs vismaz šos piecus eiro, jo kaut kāds ieguldījums jau tomēr ir jāveic, taču tas parāda, ka tad, ja produkts ir tiešām veiksmīgs, tas ātri sevi atpelnīs.

Kā uzsākt biznesu bez naudas?

Ir jāsaprot, ka sakot “bez naudas” mēs nodomājam biznesa uzsākšanu pilnīgi bez jebkādiem ieguldījumiem. Tas tiešām nav iespējams, jo pat tad, ja produkta ražošanai un pārdošanai nauda nav vajadzīga, tāpat būs vajadzīgi līdzekļi kaut vai paša uzņēmuma dibināšanai, taču, lai uzsāktu biznesu, nav obligāti vajadzīgi vairāki tūkstoši, ja bizness tiek attīstīts palēnām. Ir jādomā racionāli risinājumi, kā sākt “no nekā”. Ne visām biznesa idejām tas būs iespējams. Piemēram, ja gribat atvērt galdniecību, ir skaidrs, ka vismaz telpas un pamata instrumentus vajadzēs, kas izmaksās vairākus simtus vai pat tūkstošus eiro, taču vairumā gadījumi ir iespējams uzsākt ar mazumiņu – īrētām telpām, īrētām iekārtām utt. Ir jācenšas sākotnējās izmaksas samazināt līdz minimumam, pat tad, ja ilgtermiņā tas sanāktu dārgāk, jo tas būs atspēriena punkts. Ja bizness tiešām aizies, jūs ātri vien nopelnīsiet vajadzīgo starta kapitālu pienācīgai biznesa uzsākšanai. Protams, vienmēr pastāv arī tāda opcija kā aizdevums jeb préstamos inmediatos – rapidos24.mx.

Kad ir un kad nav vērts riskēt?

Protams, augstāk minētajā situācijā runa ir par veiksmīgu biznesa piemēru. Ja zināt, ka jūsu ideja tiešām ir grandioza, tad ir jāuzsāk un jāattīsta bizness, jo tā ir lieliska investīcija, taču tad noteikti rodas jautājums – kā zināt, ka ideja aizies? Ja nu jūs tikai iedzīvojaties zaudējumos? Šeit atbildi ir jāmeklē biznesa plānā. Pirms jebkura biznesa uzsākšanas ir jāveido biznesa plāns (préstamos urgentes sin buro de credito). Tas palīdzēs saprast gan to, kā iespējams uzsākt biznesu ar ļoti ierobežotiem līdzekļiem, gan arī – vai to tiešām ir vērts darīt? Ja pēc biznesa plāna uzrakstīšanas saprotiet, ka ideja neaizies, to nevajag uzsākt neatkarīgi no tā vai jums ir vai nav nauda.

Par naudu, panākumiem un dzīvi – ieteikumi no miljonāriem

Katram cilvēkam ir nepieciešama kontrole pār savu finansiālo dzīvi, pretējā gadījumā viņi riskē attīstīt sliktus finanšu ieradumus. Patiesībā, ļoti daudziem cilvēkiem reāli pastāv šādi ieradumi. Mēs mēdzam tērēt vairāk nekā nopelnam, veidojam parādus, uztraucamies par pensionēšanos un izglītības sniegšanu saviem bērniem. Protams, liekas, ka bagātiem dzīve ir daudz vieglāka, jo nauda spēj risināt daudz vieglāk dažādas problēmas un lån penge. Taču arī miljonāriem ikdienā nākas saskarties ar sarežģījumiem un pieņemt svarīgus lēmumus, kas var ietekmēt visu atlikušo mūžu. Mēs varētu daudz ko mācīties tieši no šādiem cilvēkiem, tāpēc, apkopošu pāris svarīgākos ieteikumus, kuri tiek veltīti tieši no miljonāru puses.

1. Neesi gudrākais cilvēks telpā
Vai tu zināji, ka miljonāri cenšas apgrozīties sabiedrībā, kas liek viņiem justies pārākiem? Viņi nepārtraukti meklē cilvēkus, kuri ir daudz veiksmīgāki dažādās dzīves situācijās. Tā tu iegūsti sev labus skolotājus, no kuriem dzirdēt veiksmīgas formulas. Piemēram, ja vēlies palielināt savu personīgo kapitālu, ir vērts parunāt ar kompānijas prezidentu, kurš pelna desmit reizes vairāk par tevi, tāpat kā situācijā, kad nepieciešama konsultācija laulības dzīvē – labākais risinājums ir aprunāties ar cilvēku, kurš ir bijis laulībā vismaz 50 gadus. Tā tu iemācīsies atpazīst sarežģījumus un iespējas tikt no tiem ārā.

2. Bagātība ir vairāk nekā nauda
Gandrīz visi miljonāri varētu piekrist, ka bagātība ir vairāk nekā nauda. Naudai, protams, ir svarīga nozīme mūsu dzīvē, taču tai nevajadzētu būt pašai svarīgākai. Miljonāri ļoti daudz uzsver savstarpējās attiecības, piedzīvojumus, sporta aktivitātes, labdarība. Tev var būt pilni seifi ar naudu, taču tad, kad bankrotēs tava veselība, ilgas attiecības vai uzņēmums – dzīve var pavērsties uz citu skata punktu. Dzīvē ir jāpieņem līdzsvars starp to, kas īsti ir bagātība.

3. Palīdzi, neko nesagaidot pretī
Daudzi droši vien domā, ka miljonāri ir mantkārīgi, un savtīgi cilvēki, kuri to vien dara kā peldas savos zelta kalnos. Miljonāriem ļoti izteikta ir palīdzēšana un cenšanās atvieglot kāda dzīvi. Viņi saprot, ka sniedzot kādam palīdzību ir daudz svarīgāk, nekā atrast pašlabumu savās darbībās. Protams, palīdzot citiem, tu desmitkārtīgi uzlabo savu iekšējo labsajūtu, ja to nedari savtīgos nolūkos. Arī tad, ja runa neiet par milzīgām naudas summām, kuru, iespējams, nespēj ziedot trūcīgajiem cilvēkiem, pastāv daudz citas iespējas, kā palīdz apkārtējiem.

4. Dzīvo aktīvi
Lielākā daļa cilvēku mēdz dzīvot ļoti neaktīvi. Citiem vārdiem sakot, viņi ļoti aizsargājas no dažādām darbībām. Miljonāri katru dienu dzīvo atšķirīgi, neieejot kādā noteiktā rutīnā. Patiesībā, viens no iemesliem, kā cilvēks var iegūt labi atalgotu darbu un būt viens no miljonāru sabiedrības – nesēdēt uz vietas un negaidīt, ko liktenis būs nolēmis. Vajag doties ārā, definēt savas vēlmes, meklēt dažādas iespējas.

5. Nekad nav par agru mācīt savam bērnam uzņēmējdarbību
Tikai veiksmīgi cilvēki var iemācīt saviem bērniem būt veiksmīgiem. Bērniem ir jāmācās, ka visa pamatā ir peļņas iegūšana – nauda pati no sevis neleks kontā un lån penge trods rki. Un, jo ātrāk bērns to sapratīs, jo vieglāk dzīvē būs sasniegt savus mērķus. Ikviens vecāks gribētu, lai viņa bērnam pieder liels uzņēmums, tāpēc tādas tēmas kā tirdzniecība, mārketings, socializācija – tam visam ir jāpievērš uzmanība mācīšanās procesā.

6. Vienmēr jāinteresējas par izaugsmi
Reti kurš miljonārs ir piedzimis jau ar vērtiem ģimenes īpašumiem un mantojis tos. Cilvēki paši iegūst savus panākumus, ieguldot daudz laiku un naudu. Viņi apzinās savu ceļu, un kas ir jāpaveic, lai augtu. Lai nepārtraukti būtu veiksmīgs, miljonāram ir jāprot spīdēt arī ar tādām īpa’’sibām kā cieņu, atvērtību un vēlmi.

Izaicinājumi, ar kuriem var sastapies,veidojot mazu biznesu

Uzņēmējdarbības uzsākšana ir liels sasniegums daudziem topošajiem biznesmeņiem, taču noturēt to virs horizonta ir daudz lielāks izaicinājums. Ikviens uzņēmums, vai tas ir liels vai mazs, saskaras ar daudz standarta problēmām. Problēmas saistās ar pareizu darbinieku izvēli, zīmola veidošanu un popularizēšanu un citas. Tomēr dažas problēmas skar tikai mazos uzņēmējus, kamēr lielās kompānijas sen jau tām ir tikušas pāri. Turpmāk tekstā apskatīsim lielākos izaicinājumus, ar kuriem jāsaskaras tieši maza biznesa uzņēmējiem.

Tikai pirms ķeries klāt biznesam atceries, ka nekadā gadījumā nesāc biznesu ar kredītu pikavippi, jo tas nu galīgi nebūs izdevīgi ne tev ne taviem darbiniekiem, tāpēc, ka agrāk vai vēlāk šis kredīts lainaa ilman vakuuksia būs jāatmaksā!

Nostiprināt patstāvīgu klientu plūsmu
Mazā uzņēmumā ir daudz mazāk klientu kā tas ir lielajā biznesā. Ja viens klients veido vairāk nekā pusi no biznesa ienākumiem, tad ir jādara viss, lai nostiprinātu klientu bāzi. Klientam ir jānodrošina visi produkti un pakalpojumi tieši laikā, un nedrīkst būt pilnīgi nekādas aizķeršanās un atrunas. Patstāvīga klientu plūsma dažkārt ir daudz izdevīga kā liela un mainīga plūsma, jo tad ir grūtāk apzināt vēlmes un iepirkuma tendences. Taču lieliem biznesiem viena klienta zaudēšana nenozīmē lielu finansiālu krīzi, turpretī mazos uzņēmumos katrs klients ir svarīgs.

Naudas pārvaldīšana
Biznesā naudai ir jābūt tik daudz, lai segtu rēķinus, kā arī jānodrošina katram darbiniekam atalgojums. Mazo uzņēmumu īpašniekiem vairāk jāpiedomā kā iegūt papildus ienākumus, lai nostiprinātu skaidras naudas rezerves. Šis ir iemesls, kāpēc daudzi mazu uzņēmumu īpašnieki vienlaicīgi veido savu biznesu, un paši strādā tajā kā patstāvīgie darbinieki. Lai gan tas sadala koncentrēšanos uzņēmējdarbības virzībā un darba sfērā, tas tomēr nenesīs zaudējumus. Ja mazā biznesā sāks trūkt nauda, visticamāk, tas nespēs pārvērsties par ko lielāku. Naudas pārvaldīšana kļūst svarīgāka, bet tajā pašā laikā sarežģītāka, ja naudas plūsma aiziet uz īpašnieku un darbiniekiem. Tāpēc, lai veidotu labu grāmatvedību un vienmēr laicīgi nomaksātu nodokļus, profesionāla grāmatveža palīdzība ir vairāk nekā nepieciešama.

Nogurums un nespēks
Nostrādātās stundas, paveiktais darbs un patstāvīgais spiediens var izdzīt no sliedēm jebkuru kaislīgu darbinieku. Daudzi uzņēmēji, kas ir veidojuši savu biznesu un paši tajā strādā kā patstāvīgie darbinieki, paliek darbā ilgāk nekā pieņemtie darbinieki. Viņi vienmēr strādā virsstundas un nebeidz darbu, kamēr tas nav gatavs. Viņi baidās, ka darbs var pārtraukties un visi ieguldītie līdzekļi var aiziet zudumā, tāpēc viņi izvairās no gariem pārtraukumiem, strādājot arī nakts stundās. Strādājot daudz stundas bez atpūtas, cilvēkam sāk zust koncentrēšanās spējas un nespēja pieņemt racionālus lēmumus. Strādājot lielā tempā, lai saglabātu biznesu virs horizonta, bieži vien pārāk nogurdina īpašnieku, jo spēku izsīkumā var sākies darba nespēja.

Neatkarība
Bieži vien, lai izveidotu mazo biznesu, uzņēmēja ir nepieciešams sponsors vai bankas aizdevums. Visu laiku galvā jāpatur, ka neesi patstāvīgs uzņēmējs, bet no kāda cita atkarīgs cilvēks. Tas noved pie situācijas, ka īpašnieks nevar izteikt noteiktus lēmumus un neatbild par visiem procesiem, neapspriežoties ar aizdevēju.

Sabalansēta kvalitāte un izaugsme
Pat arī tad, ja uzņēmējs nav ne no vienas citas personas atkarīgs, nāks laiks, kad izaugsmes iespējas būs iespējamas tikai pārsniedzot ienākumus. Kādā brīdī ir jāupurē pakalpojums vai prece, ko uzņēmējs veic personīgi, lai pievērstos biznesa izaugsmei. Bieži vien tas, ka biznesa īpašnieki strādā kā patstāvīgie darbinieki, kavē izaugsmes iespējas, jo laiks netiek koncentrēts tikai uz uzņēmējdarbību. Īpašniekam ir jāmēģina atrast vidusceļš, kas ļautu viņam veiksmīgi virzīt biznesu uz augšanas iespējām, nesamazinot preču un pakalpojumu apjomu un kvalitāti.

Mārketinga kļūdas, no kurām vajadzētu izvairīties

Lai bizness plauktu, tam ir nepieciešama laba reklāma. Uzņēmējiem vajadzētu zināt, ka klientiem patīk skatīties reklāmas, kurām ir konspektīvs un saturīgs mērķis. Ikviena mārketinga pamatā ir plānošana, klientu apzināšana un pareizas reklāmas izvietošana. Bet kas ir tās biežāk sastopamās mārketinga kļūdas, no kurām vajadzētu izvairīties?

1) Informācija ir pārāk slavinoša
Tas viss, kas notiek tavā uzņēmumā, vairāk vai mazāk attiecās tikai uz tevi un darbiniekiem. Mārketinga saturā ir jāiekļauj tā informācija, kas ir noderīga patērētājam, kā jūs ar precēm varat uzlabot viņa dzīves kvalitāti un labsajūtu. Ar reklāmu pierādi, ka esi eksperts, sniedzot tādu informāciju, ko cilvēki meklē. Jo, tikai iepriekš izpētīti pirkšanas ieradumi var novest pie pareizi izveidotas reklāmas, kurai pievērsīs uzmanību. Nestāsti par rūpniecības procesu un kādas jaunas tehnoloģijas esi iegādājies, cilvēkus interesē gala rezultāts.

2) Reklāmai ir jābūt ar kādu vērtību
Ja klients noklausās un izlasa reklāmu, tad ir jābūt kādai svarīgai ziņai, ko atcerēties. Ja nekas atjautīgs netika uzklausīts, tad reklāmai nav bijusi nekāda vērtība. Pirms popularizē savu reklāmu, dalies ar kolēģiem, liec viņiem izlasīt un sniegt savu vērtējumu. Ja kolēģi, kas ar preci strādā ikdienā, negūst nekādu labumu no reklāmas, tad klienti ne tik neiegūs neko no šī mārketinga. Ja kolēģi ieguva informāciju, ko nebija zinājuši, tad reklāma ir izdevusies. Skaties pēc reklāmas atsauksmēm, ja tās nav pozitīvas, tad pārdomā nākošās reklāmas plānu citā virzienā.

3) Saturs ir pārāk garš
Skatoties vispārējos noteikumus, tad emuāra ziņojums, ko mēdz saukt par blogu, ir sākot no 500 vārdiem. Kolīdz tu savā reklāmā esi pārkāpis 500 vārdu slieksni, tas skaitās kā ziņojums. Reklāmai ir jābūt īsai, bet tajā pašā laikā kodolīgai, sniedzot visu noderīgo informāciju. Reklāmas televīziju pārraidēs un radio, mēdz būt līdz vienai minūtei. Garākas reklāmas jau zaudē savus potenciālos klausītājus. Izņem ārā atkārtotas ziņas, un tādas, kuras neliekas pārāk atjautīgas. Iesaisti vairāk resursus, lai padarītu reklāmu interesantāku īsā laika posmā, nevis paildzini tās pārraides laiku. Turklāt, garākas reklāmas prasīs lielākus izdevumus.

4) Gramatiskās kļūdas
Ikviens var pieļaut kļūdas. Tieši tāpēc reklāmas izveidē jāiesaista kāds, kurš pārlasīs tekstu. Tas var būt redaktors, kolēģis, darba vadītājs, jebkurš, kuram ir brīvs laiks un zināšanas gramatikā. Mums visiem ir nepieciešams otrs acu pāris, lai netiktu pārraidīta neviena gramatiskā kļūda. Pat labākie rakstnieki dod savus darbus citiem, lai pārbaudītu gramatiskās kļūdas. Gramatiskās kļūdas liek uzņēmumam izskatīties slikti, norādot uz paviršību.

5) Nosaukums nav āķīgs
Pirmajam reklāmas teikumam ir jābūt tādam, lai radītu vēlmi nepārslēgt kanālu, vai izlasīt visu līdz beigām. Tam ir jābūt āķīgam un domu rosinošam, kas piesaistītu vairāk klientus, kuri par tavu preci vai pakalpojumu nekad nebūs dzirdējuši. Reklāmā pašas svarīgākās ir pirmās 8 sekundes. Tātad, tev ir tieši 8 sekundes laika, lai pievērstu un noturētu klausītāja uzmanību.

6) Iesaistīti pārāk daudz atslēgas vārdi
Ja tu veido internetā savu reklāmu, jāievieto atslēgas vārdi, lai meklētājs var atrast tieši tavu informāciju. Taču nedrīkst pievienot pārāk daudz atslēgas vārdus, jo galu galā – reklāmas tiek rakstītas cilvēkiem nevis meklētājprogrammām. Iesaisti vienu atslēgas vārdu sākumā, otru beigās, un būs pietiekami. Tu zaudēsi savas reklāmas vērtību, ja katrā teikumā iesaistīsi produkta nosaukumu, lai tikai tas biežāk parādītos tekstā un būtu vieglāk atrodams interneta meklētājā.

Tiec galā ar biznesa neveiksmēm

Ikviens jūtas slikti, ja situācija kļūst nekontrolējama, un tas ir tikai dabiski. Emocionālā reakcija attiecībā uz neveiksmēm izpaužas visiem vienādi. Domāju katram no mums dzīvē ir bijušas bezmiega naktis un sirdssāpes no ieguldīto finanšu zaudēšanas. Bet pēc kāda laika tas viss pazūd un pašplūsmā aizmirstās. Dažiem šādas problēmas ir lielākas, tāpēc viņi ir spiesti izdarīt bargākas darbības, lai tiktu pāri neveiksmēm. Lai izvairītos no galvassāpēm, tiec galā ar neveiksmēm jau pašā to saknē. Dziļi iesakņojusies problēma novedīs pie arvien lielākām sekām.

Lai arī cik dramatiski tas izklausītos, bet uzņēmēji patstāvīgi kļūdās. Tas ir kā nebeidzams karuselis, kurā griežamies. Ja tu vēlies visu sevi ielikt tikai biznesā, esi gatavs izjust neveiksmes un spiedienu aptuveni 90% no visa laika. Vai esi dzirdējis par Stīva Džobsa vai Bila Geitsa lielajām neveiksmēm? Vidējs miljonārs bankrotē vismaz 3,5 reizes savā karjerā. Katrs trešais lielais uzņēmējs, kas uzsācis savu biznesu, zaudē savu ieguldīto kapitālu.

Neticēsiet, bet pats biežākais iemesls, kāpēc notiek biznesa neveiksmes ir nespēja pieņemt racionālus lēmumus, veidojot emocionālas darbības. Piemēram, uzņēmēji nevēlas pielāgoties kopējam tirgum un uzliek savām noderīgajām precēm lielus uzcenojumus, jo uzskata, ka tāda ir to vērtība, kā arī domājot tikai par peļņu. Viņi cieš neveiksmi ar šādu domāšanu un gala rezultātā padodas, jo atkal nespēj pieņemt racionālus lēmumus. Tālākie iemesli, kāpēc uzņēmēji cieš neveiksmes ir sekojoši:

  • Dzīvo pārāk lepni salīdzinot ar savu biznesu
  • Nemaksā visus nodokļus
  • Nav zināšanas par cenu tirgu
  • Plānošanas trūkums
  • Nav zināšanas par uzņēmuma budžeta iespējām
  • Nav pieredzes lietvedībā

Ko darīt, ja neveiksme jau klauvē pie durvīm?

Pārdomā, vai esi sācis savu biznesu pareizu iemeslu dēļ. Vai tu sāki savu biznesu, lai iegūtu daudz naudas un lai nebūtu nevienam jāatskaitās? Ja šie bija divi galvenie iemesli, met uzņēmējdarbību pie malas – tie ir nepareizie iemesli. Tev ir jāpatīk tam, ko dari. Ir tikai divi radikāli lēmumi, kuri tev jāpieņem steidzami – jāpārdod bizness kādam, kuram tas liksies aizraujošs vai jāmaina sava attieksme. Tev ir jāatbild par saviem darbiniekiem un klientiem, tāpēc esi ar pareizo attieksmi.

Tavs bizness var strauji bankrotēt, ja vēl straujāk izgaist kapitāls. Ja tā notiek, ar steigu jāmeklē sev kāds sponsors, kurš var investēt līdzekļus. Vari veidot dažādus projektus, lai iegūtu pašvaldības, valsts, Eiropas vai kādas organizācijas finansējumu. Ja tavam biznesam ir finansiālas problēmas, nebaidies būt skopulis. Krāj katru centu un stiep katru eiro, lai nebūtu no tā jāatvadās. Kad tavs bizness ir kā grimstoša laiva, domā par naudu kā par kausiem, ar kuriem vari izsmelt ūdeni. Padomā, vai tavam biznesam pietrūkst reklāma un klienti? Varbūt uzsāc reklāmas kampaņu internetā, piemēram, Facebook vai Twitter, kas neko nemaksās.

Plānošana ir viena svarīga lieta biznesa sākumā, biznesa gaitā, kā arī, ja bizness stāv uz bankrota sliekšņa. Tev ir jāpiedomā, vai nevari savu biznesu ievirzīt uz pareizā ceļa, izmainot dažus elementus. Varbūt nepieciešama cita biroja atrašanās vieta, varbūt nepieciešama cita mārketinga pieeja, varbūt neesi pareizi izpētījis savus konkurentus un visu produkcijas tirgu. Ej cauri savam biznesa starta plānam un izproti, kura tieši daļa ir ķēdes vājākais posms. Jo ķēde būs ik stipra, cik stiprs būs vājākais posms.